Sjundedags Adventistsamfundet | Logga in

Om ...

Om Kalender i advent

Dela

Kalender i advent

Kalender i advent har under några år varit ett sätt för Adventistsamfundets barnavdelning att hjälpa barn att uppmärksamma vad julen egentligen handlar om – Jesus! Det finns många jul- och adventskalendrar, både i form av chokladkalendrar och tv- och radiokalendrar. Men sällan eller aldrig tar dessa kalendrar upp det som är anledningen till att vi räknar ner dagarna till jul, hoppas på julklappar och samlas som familjer. Vi minns hur Gud samlade en liten familj på jorden och gav världen den största av gåvor – sin ende son!

 

Ingen vet vilken dag på året som Jesus faktiskt föddes. Men tiden på året som de kristna började fira detta passar mycket väl in i det sammanhang som Jesus föddes i. Det var en mörk och kall tid i Israels historia, ockuperade av romarna som man var med stora religiösa motsättningar och andlig uppgivenhet. Skulle Gud infria sina löften till profeterna om ett ljus i detta mörker? Då Gud träder in i människans historia förklädd till ett litet människobarn, svagt, bräckligt och beroende av sina mänskliga föräldrar. Han växer upp som Världens ljus! Han offrar sig själv och visar världen Guds osjälviska kärlek. Han uppstår från döden för att ge alla människor hopp om evigt liv och nya löften om hans återkomst! Allt detta ryms i adventstiden, årets mörkaste tid.

 

Kontakt

Vill du komma i kontakt med barnledare Karolina Poland? Skriv till karolina.poland@adventist.se.

Har du frågor om tro?

Skriv gärna till Cyberpastorn (eller cyberpastor@adventist.se)!